Navigace:Blogy / miguel's blog / Fotografis collection reloaded

Fotografis collection reloaded


Autor: miguel – Publikováno:07 Únor 2009

Edward Weston-Cabbage leaf 1931Dnes dopoledne jsem si šel vyzvednout rezervovanou knihu do knihovny na Mariánském náměstí.
Když už jsem byl v centru jindy než večer, tak jsem toho využil a konečně zašel do Paláce Kinských na výstavu "FOTOGRAFIS collection reloaded".

Pražská výstava je reprízou té vídeňské z loňského podzimu, kterou pořádalo Bank Austria Kunstforum. Je to výběr 250 fotografií ze sbírky asi 400 snímků, která vznikala od roku 1976 do 1987 při Osterreichische Landerbank.
Sbírka je označována za jednu z prvních a zároveň nejhodnotnějších na světě (tady bych připomněl, že první evropskou galerii zaměřenou čistě na fotografii je roku 1957 založená galerie n.p.Fotochema).

Charles BaudelaireVýstava stejně jako celá sbírka prezentuje jednak nejstarší fotografie z poloviny 19.století, kde zaujmou portréty známých spisovatelů Alexandra Dumase, Victora Huga, Emila Zoly, Charlese Baudelaira nebo naopak první "cestopisné" snímky, na kterých můžeme vidět třeba egyptské památky, jak vypadaly před více jak 140 lety.
Výstava dokumentuje i vývoj fotografických technik a je zde k vidění i jeden snímek fotografického objevitele a průkopníka Henryho Foxe Talbota.

Herbert Bayer-autoportret 1932Velký podíl ve sbírce má piktorialismus, první umělecký směr využívající fotografii jako prostředek výtvarného umění, konkrétně jako odraz imprsionismu.
Protipólem piktorialismu je "straight photography" prosazující realistiskou fotografii bez jakékoliv manipulace nebo technického zkreslení. Na výstavě je "přímá fotografie" zastoupena snímky Stieglitze, Stranda nebo Westona.

Dalšími částmi expozice je experimentální fotografie, zejména meziválečné avantgardy (Man Ray, Rodčenko, Funke, Moholy-Nagy) nebo reportážní a sociální dokument v tvorbě Cartier-Bressona nebo Diane Arbus.
Konečně část výstavy i samotné sbírky prezentuje rakouské poválečné fotografy.

Man Ray-Rayogramm 1926A jaký byl můj dojem z této výstavy ? Převažuje to pozitivní, protože podobně hodnotná sbírka se vidí málokdy. Ale je třeba mít na paměti, že jde o prezentaci určitým směrem koncipované sbírky a ne o průřez dějinami fotografie.
Nejvíc mne asi zaujaly snímky meziválečné avantgardy a straight photography (Zelný list od Westona).
Negativem byla samotná instalace, umístění a podoba doprovodných textů. To se ovšem opakuje snad na všech výstavách, takže je skoro zbytečné se o tom zmiňovat.
I když umístit úvodní tabuli se základními informacemi o fotografické sbírce až do posledního sálu, to je vážně trochu zvláštní.
Snad bych měl zmínit ještě jedno překvapení, které mě čekalo hned na začátku výstavy. V rámci oslav 213.výročí založení Národní galerie v Praze byl totiž vstup zdarma.

Tagy

Anketa

Kam mám vyrazit na příští cestu?:

Partneři