Navigace:Blogy / miguel's blog / Kafemlejnkem ke dvěma promile

Kafemlejnkem ke dvěma promile


Autor: miguel – Publikováno:29 Červen 2009

KafemlejnekMinulé pondělí jsme se po čase vydali do Budějovic, kam jezdíme měřit na stavbu "Optimalizace trati Horní Dvořiště st.hranice - České Budějovice".
Stavební část je u konce, a proto přišel čas na menší oslavu, kam jsme se pochopitelně nechali pozvat.
První části oslavy měla být "inspekční jízda" parním vlakem po rekonstruovaném úseku z Budějic do Omlenice a zpět a pak měl následovat "rautík".

čoudící TřistadesítkaPočasí nebylo po ránu nic moc, pršelo a teplota spadla někam k 12 stupňům, ale my jsme věděli, že se nakonec určitě hezky zahřejeme.
Na nádraží v Budějovicích jsme dorazili na poslední chvíli, protože na prvním nástupišti už nedočkavě odfukoval Kafemlejnek.

Kafemlejnek je jedna z přezdívek lokomotivy řady 310.
Tato lokomotiva byla typická pro většinu lokálních tratí po celém Rakousku. Vyráběla se v letech 1878-1913 v továrnách Krauss v Linci, Vídeňském Novém Městě, ve Florisdorfu a St.E.G. ve Vídni a v První českomoravské továrně na stroje v Libni pod označením "97".
inspekční vlakCelkem bylo vyrobeno 255 lokomotiv a z toho 133 po vzniku republiky v roce 1918 převzaly ČSD.
Konstrukčně byly dva hlavní typy: první vyráběný do roku 1896 a druhý uváděný do provozu po tomto roce.
Charakteristickým znakem byl velký baňatý komín, který dal vzniknout přezdívce "Kafemlejnek". Lokomotiva s výkonem 250 koní vyhovovala českým kopcovitým tratím, když přitom utáhla až šest osobních vozů.
Stroj s původním označením 97.128 byl vůbec první lokomotivou vyrobenou v Českých zemích. Vyrobili ji roku 1900 v Libni a měla na sobě nápis "NA ZDAR".

komín TřistadesítkyNáš zvláštní vlak táhla třistadesítka s označením 310.093. Byla vyrobena v První českomoravské v roce 1901 pod číslem 63 pro tratě v okolí Rakovníka. Provoz tohoto typu lokomotiv se začal omezovat už od roku 1918, ale většina z nich sloužila pro posun až do konce druhé války.
Ta naše byla roku 1937 převedena na výtopnu Zvolen, paky byla v Nových Zámcích, Bratislavě, Fiľakově a v roce 1951 byla zrušena v Leopoldově, odkud byla odprodána na vlečku cukrovaru v Trenčianské Teplé, kde sloužila dalších 20 let.
barový vůz "U Mloka"Roku 1982 se jí ujalo dnešní sdružení Stocker, které ji začalo postupně renovovat.
Kromě lokomotivy ovšem vlak tvoří i vagony, v našem případě dva řady "Ci", z čehož jeden je přestavěný na barový vůz "U Mloka". Občerstvení pochopitelně platilo ředitelství stavby, a tak bylo u baru stále plno a ani my nemohli chybět.

Kafemlejnek v OmleniciNa 40km úseku trati z Budějovic do Omlenice přibyly 3 nová nástupiště, 19 zrekonstruovaných mostů, 17 přejezdů a přes 6 kilometrů protihlukových stěn.
Cestou proto sleduji, co a kde všude jsme měřili. Přes ty kilometry protihlukovek v obydlených úsecích toho ovšem moc vidět není.
TaurusZajímavé je, že právě ti, kteří předtím nejvíc protihlukovky vyžadovali, abyse zbavili hluku od projíždějících vlaků, měli pak nejvíc námitek (např. v Rožnově nebo Zvíkově).

Na pár minut zastavujeme v Kamenném Újezdě, kde musíme po jednokolejné trati pustit vlak tažený o 100 let mladší rakouskou lokomotivou Taurus a pak je krátká zastávka i v Kaplici.
kontrola soukolíV Omlenici pak dojde k přepřahání a protože vodní jeřáby už nikde ve stanicích nejsou, doplňuji vodu do lokomotivy drážní hasiči, kteří sem přijeli s cisternou.
Cestu zpět do Budějic pak trávíme u baru a co nejblíž představku vagonu, kde je gril a na něm vonící klobásy.
Každopádně inspekční cesta byla i přes počasí fajn a těch 40 tisíc za ní asi stavbu s více jak miliardovým rozpočtem moc nebolelo.

Po projižďce vláčkem nás pak v Jivně u Rudolfova čekal menší raut se spoustou dobrot a spoustou pití.
Vydržet od tří odpoledne do půlnoci byla sice docela dřina, ale nakonec jsem to zvládl i přes ty víc jak dvě promile, co mi naměřil zábavný prostředek pro každý večírek - alkoholtester. :-)
na rautuklauni ?

Tagy

:-)

Díky za comment, aspoň vidím, že to vůbec někdo čte a že to nepíšu jen pro sebe. Je to motivace, abych nepolevil a trochu tu sajtu začal plnit obsahem. :-)

Anketa

Kam mám vyrazit na příští cestu?:

Partneři