Navigace:Středočeské putování

Středočeské putování

Autor: miguel – Publikováno:23 Srpen 2009

trosky mlýna u PříčovV půlce července jsem o víkendu přijal Zdeňkovo pozvání a opět jednou jsme podnikli malý výlet tentokrát po středních Čechách do okolí Dobříše, Příbrami a Sedlčan.
A samozřejmě v nejlepší kombinaci: příroda, kulturní památka a technická zajímavost.Nejprve nás čeká procházka brdskými lesy. Po cestě z Dobříše do Hostomic vystoupáme na nejvyšší místo, kde na křižovatce s lesními cestami necháme zaparkované auto vedle řady aut nadšených houbařů. Odtud ovšem musíme nastoupat ještě víc jak sto výškových metrů. Naším cílem je nejvyšší hora brdských Hřebenů, kterou je 660m vysoký Studený vrch.
Tady od roku 1942 stojí 17,5m vysoká měřická věž, která dnes díky Sdružení za ekologický rozvoj krajiny slouží jako rozhledna.měřická věž na Studeném vrchu

Studený vrch patřil mezi základní body triangulačních sítí už od doby mapování stabilního katastru (Katastral Vermessung 1818-1864). Následně byl i jedním ze základních bodů přesnější vojenské triangulace (Militar triangulierung 1862-1898) a rovněž i prvorepublikové Jednotné sítě katastrální (JTSK).
Od roku 1931 se pak začala budovat astronomicko-geodetická síť a její součástí byl opět bod na Studeném vrchu.
A právě díky tomuto měření zde byla postavena jedna z celkem devítí zděných observačních věží.

V základech sedmiboké věže je excentr hlavního trigonometrického bodu, který je asi 18 metrů východně od věže. Dalšími body kolem věže je zajišťovací kámen
a orientační bod.
Přístup na věž je poněkud náročnější, protože je po dřevěných žebřících. Na vrcholové plošině věže nás kromě čtyř observačních pilířů čeká i pěkný výhled do krajiny.
MotýlPřestože okolní stromy už svou výškou přesahují výšku observační plošiny, tzv.ochránci přírody nepovolili prořez. "Naštěstí" přišel před dvěma roky hurikán Kyrill a díky němu máme dnes alespoň částečný rozhled. Vidět je například nedaleký hrad Karlštejn, hrad Točník, zámek Zbiroh, vysílač Cukrák nebo vrcholky Píseckých hor. Za lepší viditelnosti by sice nebyly vidět Alpy, ale určitě Milešovka, Říp, Bezděz nebo Ještěd.

Po procházce v Brdech si zasloužíme něco dobrého na zub, proto se zastavujeme na oběd v dobříšské restauraci Na Prachárně. Na svých webových stránkách se tato restaurace chlubí vyhlášenou kuchyní, ale zas tak slavné to není. Pro nás je důležitější, že je tu zahrádka a u ní dětské hřiště, které s chutí vyzkouší Kačenka.

poutní kostel na Svaté HořeZ Dobříše pokračujeme do Příbrami, lépe řečeno na Svatou Horu u Příbrami.
Svatá Hora je významná barokní památka a poutní místo. Celý areál tvoří obdélný komplex ambitů o rozměrech 80 x 72 m se čtyřmi kaplemi v rozích (Pražská, Plzeňská, Mníšecká a Mariánská). Uvnitř na vysoké kamenné terase stojí původně gotický kostel Panny Marie, přestavěný a rozšířený v letech 1648-1673 za účasti architekta C. Luraga.
K severnímu křídlu ambitů přiléhá klášter a od severozápadního rohu komplexu vede do Příbrami kryté schodiště.
Pražský portálDlážděnému prostranství před západním křídlem ambitů vévodí mariánský sloup z roku 1661. Samotný vstup je pak Pražským portálem vyzdobeným plastikami proroků a svatých králů od J.Brokoffa a nad sloupovým portálem je socha Panny Marie Svatohorské od K.I.Dienzenhofera z roku 1732.
Vlastní poutní chrám původně ze 14.století stojí uvnitř na kamenné terase. Historie tohoto poutního kostela začíná zřejmě v polovině 14.století, kdy Příbram daroval císař Karel IV. pražskému arcibiskupovi Arnoštu z Pardubic. Během Třicetileté války se zde roku 1620 usadili jezuité a v té době začala nejen barokní přestavba a rozšíření celého areálu ale Svatá Hora se stala významným poutním místem. Od roku 1861 spravují areál Redemptoristé, kteří jsou zde i dnes.
Svatá HoraPodívat se dovnitř na stříbrný tepaný oltář jsme se bohužel nedostali, protože právě probíhala bohoslužba.
Tak si aspoň prohlédneme ambit, podíváme se na začátek dlouhého schodiště stoupajícího sem zespoda z města a v přilehlém komplexu
obchůdků si jako suvenýr kupujeme svatohorské oplatky.

krajina u SedlčanČas na výletě utíká dost rychle, takže ze Svaté Hory bychom se už měli pomalu vracet domů. Ale zase tak pozdě není, proto děláme menší zajížďku a jedeme
z Příbrami směrem na Sedlčany. Tady, uprostřed lánů dozrávajícího obilí stojí na vyvýšenině nedaleko vesnice Příčovy zřícenina největšího větrného mlýnu v Evropě.
Příčovský mlýnKuželovitá stavba mlýnu holandského typu je z lomového kamene, vnější průměr má 14m, výška dosahuje 10m a tloušťka zdí u země víc jak 1m.
O historii větřáku se toho bohužel moc neví, první zmínka je v urbáři panství Vysoký Chlumec z roku 1604 a zřejmé je jen to, že v polovině 18.století byl už pobořen a nefunkční.
Každopádně tato unikátní stavba je pěknou krajinnou dominantou a podvečerní posezení u mohutného zdiva a výhled do okolí je příjemnou chvilkou odpočinku a relaxace.

židovský hřbitov u NeveklovaPřes Sedlčany se pak vracíme do Prahy. V Neveklově ale uděláme ještě jednu krátkou zastávku, když na kraji obce za vysokou kamennou zdí "objevujeme" bývalý židovský hřbitov založený snad někdy v 17.století. Nejstarší náhrobek je ovšem z roku 1754.

Hřbitov zanikl se vznikem Protektorátu, když jen pár kilometrů odtud Němci zřídili velký vojenský výcvikový prostor.
obloha
Po této poslední zastávce už naše cesta míří domů. Zapadající slunce krásně nasvětluje zvlněnou středočeskou krajinu a do toho Kačenka prohlásí: "To byl ale krásný výlet!"

Tentokrát jsem měl sebou svůj nový datalogger, a proto mám celý výlet hezky uloženy do mapy na Everytrailu.

everytrail

u sedlcan - velmi pekna fotka..

díky, taky jsem s ní docela spokojen (výjimečně)
to víš, polarizák a správný světlo... :-)

Anketa

Kam mám vyrazit na příští cestu?: